گزارش آکادمی خیر ایران

 

به گزارش روابط عمومی «قطره»، روز دوشنبه دهم مهرماه ۱۴۰۲ این خیریه، میهمان بیست و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «یک چای، یک تجربه» به میزبانی آکادمی خیر ایران بود. در این جلسه، مهندس امیرحسین ظهوریان (مدیرعامل جمعیت خیریه حمایت دارویی قطره) در میان جمعی از مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها به معرفی فعالیت‌های این سازمان و همچنین پاسخ‌گویی به پرسش‌های سایر مهمانان پرداخت.

 

او در ابتدای جلسه به نحوه شکل‌گیری قطره توسط دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد؛ در شرایطی که این افراد مشکلات برخی از افراد جامعه در تامین داروی‌شان را از نزدیک دیدند و به فکر پیداکردن راه‌حل برای این دغدغه بودند.

 

مدیرعامل قطره، در ادامه در پاسخ به این پرسش که فعالیت قطره دقیقاً در چه زمینه‌ای است، گفت: «تامین داروی بیماران نیازمند ماموریت اصلی ماست؛ اما ما صندوق توزیع پول نیستیم. با حضور تیم داروسازان پشتیبان، فرآیند درمان افرادی که تحت حمایت قطره هستند، پیگیری می‌شود و ضمن اطمینان از تجویز و مصرف منطقی داروها، در نهایت از طریق داروخانه‌های طرف قرارداد داروی بیماران تهیه می‌شود. در کنار این، چون درمان بیماران برای قطره اهمیت دارد، افرادی که در مسیر درمان در پی تامین هزینه فرایندهای تشخیصی مانند نسخه‌های تصویربرداری، آزمایش‌ها و موارد مشابه، به مشکل خورده‌اند، تا حد امکان از آن‌ها حمایت شده و یا زمینه حل این مشکل برای‌شان فراهم شده است.

همچنین کمک قطره به افراد سقفی ندارد و تا زمانی که داروساز تایید کند که بیمار به دارو احتیاج دارد، این کمک از سوی قطره قطع نمی‌شود.»

 

فرم درخواست به‌عنوان بیمار به قطره می‌پیوندم

 

مهندس ظهوریان توضیح داد که در حال حاضر قطره در استان‌های تهران، البرز و یزد فعال است و هدف اصلی قطره فعال‌کردن دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور است؛ همچنین در حال حاضر، در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در حال تیم‌سازی بوده و به دنبال جذب داوطلب نیز در استان خوزستان هستیم.

 

فرم درخواست به‌عنوان داوطلب به قطره می‌پیوندم 

 

امیرحسین ظهوریان همچنین در میان صحبت‌های خود با اشاره به افرادی که در برابر مشکلات جامعه احساس مسئولیت می‌کنند و دغدغه کار اجتماعی دارند، به این نکته مهم اشاره کرد که: «من هرگز خودم مؤسس و بنیان‌گذار هیچ خیریه‌ای نبوده‌ام و در طول ۱۳سال کار داوطلبانه همیشه جایی رفته‌ام که دیده‌ام در آنجا نیاز به کمک هست. ما در قطره این باور را داریم که هر کسی دغدغه‌مند است و به مشکل بزرگ بیماران نیازمند دارو فکر می‌کند، نیاز نیست دوباره این راه را شروع کند و خیریه‌ای ایجاد کند. بیاید به قطره و ما حتماً از حضور این فرد استقبال می‌کنیم و به دنبال جذب این افراد هستیم».

 

مدیرعامل قطره: برای کار خیر، همیشه داوطلبانی هستند که به‌دنبال آن می آیند و انجامش می‌دهند. در حال حاضر، ما ۸۶ نفر این توفیق را داشتیم که در قطره باشیم و در کنار هم موثر باشیم.

 

او همچنین در مورد پیگیری قطره برای واردکردن برخی از داروهای تک‌نسخه‌ای به فهرست دارویی رسمی ایران برای کاهش هزینه‌های گزاف این نسخه‌ها به مبلغی معقول‌تر خبر داد. 

 

مهندس ظهوریان پس از پایان سوالات مجری برنامه، به پرسش‌های مسئولان سایر خیریه‌ها در مورد صندوق صعب العلاج و عدم همکاری بیمه تامین اجتماعی، محدود بودن منابع قطره و عدم امکان پوشش هزینه برای اتباع غیررسمی، راه‌های همکاری قطره با سایر خیریه‌ها و مددکاری‌ها و… پاسخ داد. 

 

امیرحسین ظهوریان: قطره امانت‌دار خیرین است. ما مقید هستیم تا هزینه‌های اجرایی قطره از محل کمک شرکت‌های دارویی و یا خیرینی که نگاه به این بخش از فعالیت‌ها دارند، انجام شود و این‌که این هزینه‌ها نسبت‌های استاندارد و بین المللی را رعایت کند؛ در عین حال صددرصد کمک‌های واریزی صرف تامین داروی بیماران نیازمند شود.

 

مدیرعامل قطره در پایان اشاره کرد که منابع انسانی و مالی قطره محدود است و برای تامین نیازهای بیماران، نیاز به کمک‌های سایر خیریه‌ها، نیکوکاران و داوطلبین بیشتر در سطوح مختلف است.